ارس فایل » تحقیق « امام حسین و نهضت عاشورا »
عشق یعنی اراده به توسعه خود با دیگری در جهت ارتقای رشد دومی. (اسکات پک)
ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

قیمت فایل : 5900 تومان

نوع فایل : تحقیق تعداد صفحات : 20 حجم فایل (مگابایت) : 0.029 فرمت فایل : ورد نرم افزارهای مورد نیاز : microsoft office
<span itemprop="name">تحقیق « امام حسین و نهضت عاشورا »</span>

« امام حسین و نهضت عاشورا »

 

مقدمه

 

طبق نوشته مورخین ، سئوالهای مربوط به اخلاق و جواب های متفاوت به آن از قرن ششم قبل از میلاد مطرح بوده است و حتی قبل از سقراط ، افرادی همچون پیتاگوراس ، امپدوکلس ، هراکلیتوس و … ، سئوالهای خاصی را در باب اخلاق و امور مربوط به آن مطرح کرده و آنها را مورد بحث و بررسی قرار می دادند ، شاید بتوان گفت سقراط و معاصرین او ، اولین کسانی بودند که با تحلیل و استدلال ، بررسی این امر را به عهده گرفتند ، که چگونه فرد باید زندگی خود را راهبری کرده و بر اساس آن اعتماد غیر نقادانه ای به منابع سنتی در این مسائل را رد کند و در این امر به حجیت عقل متوسل می شدند .

البته روشن است که اعتقاد به ارزشهای اخلاقی و وجود گزاره ها و احکام اخلاقی در میان اقوام و ملل غیر قانونی و مخصوصاً در ادیان و مذاهب مختلف ، از قرنهای پیش از تاریخ مذکور مطرح بوده است و این امر ، اختصاص به یونان و شش قبل از میلاد نداشته است . با این همه مسائل و مباحث فلسفی پیرامون مسائل اخلاقی در غرب ، طبق نوشته مورخین از این تاریخ شروع شده است .

بنابراین سیر مباحث مذکور از یونان باستان تا قرون اخیر در غرب مورد مطالعه قرار می گیرد و این سیر در سه بخش ، یونان باستان ، قرون وسطی و فلسفه جدید تنظیم شده است .

 

سقراط (۴۶۹ – ۳۹۹ ق.م)

 

سقراط نخستین کسی است که مسئله تعاریف کلی را در ارتباط با فضایل اخلاقی مطرح کرد . او معتقد بود که هر کس پیش از آنکه جویای منافع خود باشد ، باید جویای فضیلت و حکمت باشد و لذا در صدد تعریف مفهوم خوب ، حکمت ، فضیلت و امثال آن بود .

رابطه میان معرفت و فضیلت ، مشخصه اخلاق سقراط است . او معرفت و فضیلت را یکی می دانست . به این معنا که شخص عاقل که می داند حق چیست ، به آنچه حق است عمل می کند و هیچ کس دانسته از روی قصد مرتکب بدی نمی شود . هیچ کس شر را به عنوان شر انتخاب نمی کند .

البته ارسطو بعدها این نظریه سقراط را مورد انتقاد قرار داد و گفت که سقراط اجزای غیر عقلانی نفس را فراموش کرده و به ضعف اخلاقی که آدمی را به عملی می کشاند که می داند خطاست توجه کافی نکرده است .

سقراط به یک معنا ، به دنبال فایده جویی و منفعت بود . لبته باید دانست که مفید و سودمند نزد سقراط یعنی چیزی که وسیله نیل به سعادت حقیقی و هماهنگی نفس است . البته به نظر سقراط ، خوشی و لذت یک خبر است ، ولی خوشی و لذت حقیقی و سعادت پایدار را ملازم با انسان اخلاقی می دانست و سعادت نزد او ، داشتن بیشتر نعمتهای مادی نبود .

 

منبع :

 

کتاب مبانی اخلاق در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی

نویسنده : حسن معلمی

ناشر : مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

چاپ اول : زمستان ۱۳۸۰

« فهرست مطالب »

مقدمه     ۱

سقراط    ۲

افلاطون ۳

ارسطو    ۴

نقد و بررسی نظریات سقراط افلاطون و ارسطو ۴

فلسف اخلاق در قرون وسطی            ۵

فلسفه جدید           ۶

فلسفه اخلاق در قرن ۱۷ و ۱۸           ۷

فلسفه عقل گرا       ۸

نیکلاس مالبرانس   ۸

جمع بندی            ۹

فلسفه اخلاق در انگلیس        ۹

جان لاک             ۱۰

فلاسفه آلمان          ۱۱

فلاسفه اخلاق در فرانسه       ۱۲

فلاسفه ایده آلیسم آمریکا در نیمه اول قرن ۱۹      ۱۲

فلاسفه پراگماتیسم آمریکا      ۱۳

پیدایش مباحث مربوط به فلسفه اخلاق در میان مسلمین       ۱۴

کلیات قوانین اخلاقی            ۱۵

کلیات قواعد اخلاقی از طریق قیاس و استدلال به ملاک مصلحت و مفسده        ۱۶

نظریة اعتباریات با ملاک نیاز عمومی ۱۷

نظریة تفکیک بیم من علوی و من سفلی            ۱۷

نظریه بداهت حسن و قبح عقلی          ۱۸

کلیات قواعد اخلاقی بر مبنای نظریه ضرورت بالقیاس و کمالات نفس             ۱۸

نظریه مختار         ۱۹

قیمت فایل : 5900 تومان

دسته بندی : تاريخ : ۷ شهریور ۱۳۹۶ به اشتراک بگذارید :