ارس فایل » حافظ قرآن و چارده روايت
ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود. (ادگار‌ آلن‌پو)
ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

قیمت فایل : 5900 تومان

نوع فایل : تحقیق تعداد صفحات : 74 حجم فایل (مگابایت) : 0.4 فرمت فایل : ورد فایل های موجود : word نرم افزارهای مورد نیاز : microsoft office
<span itemprop="name">حافظ قرآن و چارده روايت</span>

حافظ قرآن و چارده روايت

 

تحقیق حافظ قرآن و چارده روايت

 

علل عمده ي اختلاف قرائات چند امر بود از جمله: ۱) اختلاف لهجات. چنان كه مثلاً تميمي ها به جاي «حتّي حين»، «عتّي عين» مي گفتند؛ ۲) نبودن اِعراب در خط عربي و مصاحف امام؛ تا عهد علي بن ابي طالب(ع) كه به رهنمود ايشان و به پيگيري ابوالاسود دؤلي اقدامات اوليه اي صورت گرفت ولي كمال و تكميل ان دو سه قرن به طول انجاميد؛ ۳) نبودن اعجام يا نقطه و نشان حروف. براي رفع اين نقيصه در اواخر قرن اول، در عهد حجاج بن يوسف، كوششهائي به ميان آمد ولي كمال و تكميل آن نيز تا آخر قرن سوم طول كشيد؛ ۴) اجتهادات فردي صحابه و قاريان و به طور كلي قرآن شناسان كه هر يك استنباط نحوي و معنايي و تفسيري خاصي از يك آيه و كلمات آن داشتند؛ ۵) دور شدن يا دور بودن از عهد اول اسلام و مهد اول اسلام – مكه و مدينه؛ ۶) نبودن علائم سجاوندي و وقف و ابتدا و هر گونه فصل و وصلي كه بعدها علم قرائت و تجويد عهده دار تدارك آن شد. نمونه ي معروفي كه از اين كمبود زاده شده و اختلاف نظر كلامي دامنه دار و دراز آهنگي در ميان فريقين پديد آورده، وقف ياعدم وقف در كلمه ي «الله» و «العلم» در آيه ي هفتم سوره ي ال عمران است: … و ما يعلم تأويله الاّ الله [ ] و الراسخون في العلم [ ] يقولون آمنّا به كلٌّ من عند ربنا؛ كه طبق علامات وقفي كه در تمامي يا اكثريت قرآنهاي خطي و چاپي آمده، پس از «الله» و «وقف لازم» تجويز شده است. ولي بعضي، و بلكه بسياري از مفسران شيعه اين وقف را نه در آنجا، بلكه پس از كلمه ي «العلم» لازم مي دانند. اين تفاوت در وقف، يا به تعبير امروز در نقطه گذاري، باعث تفاوت معنايي عميقي مي شود. چه در صورت اول و وقف پس از «الله»، معناي آيه اين مي شود كه تأويل آيات متشابهه را فقط خداوند مي داند؛ و راسخان در علم سر تسليم و ايمان و اذعان فرود مي آوردند. و در صورت دوم «الراسخون في العلم» عطف به «الله» مي شود، و چنين معنا مي دهد كه آنان نيز تأويل آيات متشابهه را مي دانند.

آنچه در دوره جدید بنام میستیک خوانده اند – و ما ترجمه به عرفان میکنیم – اصالت ندارد ، این میستیک سوبژکتیو است و از آنجا ابژکتیو و از آنجا خود بنیادانه و متافیزیک است . در میستیک به Intuition اصالت میدهند که باید ترجمه کرد به شهود وبینش ………این انتوسیون همان Erschein است به تعبیر کانت و توجه دارد کانت که این انتوسیون و Erschein حصولی است نه حضوری . این انتوسیون و این بینش و شهود است که در قرن نوزده با فلسفه های حیویت به Erlebenis و مصدر آن Erleben است…….. بنده اجمالا عرض کنم که خلط و اشتباه شهود حقیقی ، بینش حقیقی و حضور حقیقی با حصول ، با این Erlebenis است که در غرب تمامیت پیدا میکند ، خلط و اشتباه وجود و موجود و به زیست دریافتن موجود که امروز برای من روشن است که بازگشت آن جز به علم حصولی نیست……….در همان صدر مسیحیت میدانیم جریان دیگری بنام گنوس و گنوسیس است که اینها نحوه تفکرشان خیلی فرق دارد با حکمت اشراق نوافلاطونیان …… بنده حکمت معنوی اصیل را با حکمت اشراق متافیزیک و متافیزیک یونانی فرق میگذارم و تعبیر میکنم حکمت اصیل را به حکمت انسی یا استیناسی….

 

فهرست مطالب

 

حافظ؛ قرآن و چارده روايت   ۱

صنایع یا آرایه‏هاى ادبى        ۹

تلمیح      ۹

تضمین   ۹

حل یا تحلیل          ۹

اقتباس     ۱۰

تفاوت اقتباس و تلمیح          ۱۰

تمثیل      ۱۰

قرآن و سخن سرایان            ۱۱

رودکى    ۱۱

فردوسى  ۱۱

ناصر خسرو         ۱۲

سنایى عزنوى       ۱۲

خاقانى    ۱۳

مولانا     ۱۳

سعدى     ۱۴

حافظ      ۱۵

امثال قرآنى          ۱۶

واژگان فارسى در قرآن        ۱۹

ادراکات ارتسامی    ۳۴

میستیک و گنوستیک           ۳۵

نسبت میان وجود و موجود   ۳۷

تاسیس تاریخ         ۴۰

ایدئولوژی و عمل  ۴۳

هرمنوتیک و فهم معنا          ۴۵

ذکر و فکر اختیاری            ۴۶

بهترين ماجراي هستي          ۵۰

خاك آفرينش          ۵۱

خاك تربت            ۵۲

خاك شرف يافته     ۵۳

خاك سرزمين        ۵۵

دستگیر نایل         ۵۶

حافظ، قرآن و چهارده روايت ۵۹

روزه و رمضان در اشعار حافظ شيرازي           ۷۰

منابع:     ۷۴

 

منابع

 

۱-حافظ نامه، بهاءالدين خرمشاهي،ج۱،ص۵۳۷

۲-ذهن و زبان حافظ، بهاءالدين خرمشاهي،ص۵۱

۳-تاثير قرآن وحديث در ادبيات فارسي، علي اصغر حلبي،ص۱۹۸

۴-شولاي رمضان بر جان و زبان حافظ، محمد قراگوزلو، روزنامه همشهري۷۷

قیمت فایل : 5900 تومان

دسته بندی : تاريخ : ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ به اشتراک بگذارید :