ارس فایل » حجاب در ادیان مختلف
بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)
ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

قیمت فایل : 5900 تومان

نوع فایل : تحقیق تعداد صفحات : 26 حجم فایل (مگابایت) : 0.1 فرمت فایل : ورد فایل های موجود : word نرم افزارهای مورد نیاز : microsoft office
<span itemprop="name">حجاب در ادیان مختلف</span>

 حجاب در ادیان مختلف

 

تحقیق  حجاب در ادیان مختلف

 

حجاب در علومى چون عرفان و طب و شايد ديگر علوم، اصطلاح خاصى دارد۹اما در مسئله مورد بحث اين نوشتار كه مسئله اى فقهى است داراى معناى خاصى نيست. اين واژه در فقه در معناى لغوى خود كه همان پرده حائل ميان دو چيز باشد به كار رفته و معناى جديدى براى آن ايجاد نشده بود. در دوران متأخر اين واژه معناى اصطلاحى خاصى پيدا كرده و به پوشش خاص زنان اطلاق شده است. شهيد مطهرى در اين باره مى فرمايد:
استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن اصطلاح نسبتاً جديدى است. در قديم و مخصوصاً در اصطلاح فقها كلمه ستر كه به معنى پوشش است به كار مى رفته است. فقها چه در كتاب الصلوة۱۰ و چه در كتاب النكاح۱۱ كه متعرض اين مطلب شده اند كلمه ستر را به كار برده اند نه كلمه حجاب را. بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمى شد و ما هميشه همان كلمه پوشش را به كار مى برديم، زيرا چنان كه گفتيم معنى شايع لغت حجاب، پرده است و اگر در مورد پوشش به كار برده مى شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همين امر موجب شده كه عده زيادى گمان كنند كه اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود. پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گرى و خود نمايى نپردازد. آيات مربوطه همين معنى را ذكر مى كند و فتواى فقها هم مؤيد همين مطلب است… در آيات مربوطه، لغت حجاب به كار نرفته است. آياتى كه در اين باره هست چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب حدود پوشش و تماس هاى زن و مرد را ذكر كرده است بدون آن كه كلمه حجاب را به كار برده باشد. آيه اى كه در آن كلمه حجاب به كار رفته است مربوط است به زنان پيغمبر اسلام.در مورد پوشش زنان ايران باستان، مطالب زيادى در تاريخ وجود دارد. ويل دورانت درباره پوشش زنان ايران باستان و اينكه حجاب بسيار سختى در بين آنان رايج بوده است، مى‏گويد: «زنان طبقات بالاى اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش‏دار از خانه بيرون بيايند. هرگز به آنان اجازه داده نمى‏شد كه آشكارا با مردان آميزش (اختلاط) كنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هيچ مردى را، ولو پدر يا برادرشان باشد، ببينند. در نقش‏هايى كه در ايران باستان بر جاى مانده، هيچ صورت زن ديده نمى‏شود و نامى از ايشان به نظر نمى‏رسد.»

 

فهرست مطالب

 

مفهوم لغوى حجاب ۱

مفهوم اصطلاحى حجاب       ۱

اهميت حجاب        ۲

پوشش زنان عرب قبل از اسلام           ۴

فطری بودن پوشش:            ۵

  1. پوشش زن در يونان و روم باستان ۸
  2. پوشش زن در ايران باستان ۹

دوره اشكانيان        ۱۱

. پوشش زن در اديان بزرگ الهى        ۱۳

حجاب در شریعت زرتشت:   ۱۳

حجاب در شریعت یهود:       ۱۵

پوشش كامل در مقابل نامحرم:            ۱۶

عدم تشبّه مرد و زن به یكدیگر:          ۱۷

نزول عذاب در اثر آرایش دختران یهود برای بیگانگان:     ۱۷

لزوم پوشاندن سر از نامحرمان:          ۱۸

حجاب در شریعت اسلام:      ۲۱

حجاب در قرآن كریم:           ۲۲

حجاب در روایات:  ۲۳

پرهیز از پوشش بدن نما و نازك:         ۲۳

عفّت نسبت به زنان مردم:     ۲۴

در نگاه فقیهان و دانشمندان مسلمان:     ۲۴

منابع :    ۲۶

 

منابع :

 

– فر پیدایش، باب ۲۴، فقره ۶۴ و ۶۵٫ به گفته مرجع مذهبی یهودیان ایران «خاخام اوریل داودی»، منشأ و وجوب حجاب در شریعت یهود، مستند به همین فقره است.

– حجاب در اسلام، ابوالقاسم اشتهاردی، ص ۵۰٫

– نجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره ۱ – ۶٫

– زن و آزادی، حكیم الهی، ص ۵۳٫

– . یسنا، ص ۵۳، پندهای ۵ – ۸ به نقل از: آموزش‏های زرتشت پیامبر ایران، رستم شهرزادی، انجمن زرتشتیان، آبان ۷۶٫ ۴٫

– كلينى، محمد، كافى، چاپ سوم: تهران، دار الكتب الاسلاميه، ۱۳۸۸ ق.
– سيورى، فاضل مقداد، كنز العرفان، تهران، مرتضوى، ۱۳۶۹٫
– طريحى، فخرالدين، مجمع البحرين، چاپ دوم، الثقافه الاسلاميه، ۱۴۰۸ ق.
– طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان، بيروت، موسسة الاعلمى للمطبوعات، ۱۴۱۵ ق.

– عسكرى، مرتضى، معالم المدرستين، چاپ ششم: [بى جا]المجمع العلمى الاسلامى، ۱۴۱۶

www.irdc.ir

www.tebyan-hamedan.ir

ق.
۲۸٫ راغب اصفهانى، حسين، مفردات الفاظ قرآن، قم، ذوى القربى، ۱۴۱۶ ق.
۲۹٫ صدوق، محمد، من لايحضره الفقيه، قم، جامعه مدرسين، ۱۴۰۴ ق.

قیمت فایل : 5900 تومان

دسته بندی : تاريخ : ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ به اشتراک بگذارید :