ارس فایل » پایان نامه احكام موسيقی در اسلام
تکامل و حرکت، مبنا و پیش فرض کل وجود است. (انگلس)
ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

قیمت فایل : 5900 تومان

نوع فایل : پایان نامه تعداد صفحات : 82 حجم فایل (مگابایت) : 1.41 فرمت فایل : ورد نرم افزارهای مورد نیاز : Microsoft Office
<span itemprop="name">پایان نامه احكام موسيقی در اسلام</span>

پایان نامه احكام موسيقی در اسلام

مقدمه:

هنر موسيقي در جهان امروز از جايگاه ويژه اي برخوردار است و کاربردهاي موسيقي در عرصه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي قابل کتمان نمي باشد.

بررسي موضوع موسيقي و حرمت غنا در اسلام موضوعي است که در ساليان اخير با گسترش صنايع صوتي و تصويري از اهميت افزون تري برخوردار گشته است.

نوشتار حاضر سعي دارد تا ضمن بررسي معني، مفهوم و مصاديق غنا از منظر فقه اسلامي زواياي مختلف اين موضوع را مورد ارزيابي قرار دهد و به تبيين تفاوت هاي غناي مجاز و غير مجاز بپردازد.

مـوسـيقي

موسيقي صداها و آهنگ‌هايي است كه از نواختن ابزار مخصوص موزيك ايجاد مي‌شود، كه بعضي از انواع آن حلال و بعضي از انواعش حرام مي‌باشد.

موسيقي

مراد از آهنگ اصواتي است كه در نوع خاصي از بيان هنري شكل مي‌گيرد، به گونه‌اي كه بتواند محرك لازم را در مخاطب ايجاد كند و احساس لذت و زيبايي را براي او به همراه داشته باشد. به تعبيري ساده‌تر مقصود از آهنگ همان چيزي است كه در زبان معاصر نام «موسيقي» بر آن گذارده‌اند.

«آهنگ» از مهمترين ويژگي‌هايي است كه از نظر شكل خارجي، هنر را از امور ديگر، ممتاز مي‌سازد. شايد سرّ اين نكته به ساختار طبيعت بشر برگردد كه حركات و سكنات و تعبيرات وي بر پاية هماهنگي حركت جسم با عبارات و كلماتي كه بر زبان مي‌آورد استوار است. اگر هنر بر اساس احساسات يا عاطفه استوار باشد، «آهنگ» بيش از هر چيز ديگر، نموداري از هنر خواهد بود، زيرا وقتي عاطفه با محركي مواجه شود كه با وجدان شخص و ساختار رواني او كه ساختاريست براساس نظم و هماهنگي در حركت و نطق- هماهنگي دارد، در چنين حالتي زودتر پاسخ خواهد داد. شايد محرك بخشي و انگيزشي كه اشعار حماسي يا بعضي از خطبه‌ها و يا خواندن‌هاي آهنگ‌دار و يا با ترتيل از آن برخوردارند، بتواند سر ارتباط و هماهنگي اين مسئله را با ساختار انسان تفسير كند.

طبيعي است كه دو نوع آهنگ متفاوت وجود دارد: يكي از آنها يعني همان نوع كه بدان اشاره شد، از نظر هنري ضروري است، در حاليكه نوع ديگري از آهنگ كه در مقابل آن قرار دارد از نظر شرع ممنوع شمرده شده است تا بدان پايه كه اين ممنوعيت از حد كراهت گذشته و به تحريم رسيده است (در بررسي پديدة غنا از نظر شرع مقدس شديداً تحريم شده است).

نكتة مهم آنكه مي‌توان در پرتو متون هنري اسلامي اصول و يا انواع اين نوع آهنگ مجاز را كه در آوا داشتن، تجانس  و توازن  عبارات متجليست، كشف كرد.

مراد از آوا داشتن، ماهيت حروف تشكيل دهنده يك كلمه (به عنوان يك كلمة منطوق) مي‌باشد كه در مجموع كلمات، وضعيت خاصي را به خود مي‌گيرد.

اين چهار نوع از آهنگ را مي‌توان به روشني در متن قرآن كريم، احاديث پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) مشاهده كرد از اين طريق مي‌توان به اصول عمومي حاكم بر پديدة آهنگ از ديدگاه اسلام دست يافت و آنرا در كار هنري اسلامي مورد استفاده قرار داد.

هدف ما از بحث در مورد آهنگ عبارت است از: استفاده بردن از عنصر مذكور در جهتِ بخشيدن نوعي جمال و زيبايي به كار هنري، براي دلبسته كردن مخاطب به كار مذبور. البته به كار گيري اين عنصر بايد براساس موقعيت و شرايط عصر هنرمند صورت گيرد.

نكته مهم آنكه شرايط و اوضاع فرهنگي براي هنرمند اسلامي ايجاب مي‌كند تا آن نوع از آهنگ را كه با اين شرايط سازگار است انتخاب كند. توجه به همين امر مي‌تواند سر تنوع و تفاوت آهنگ در متون اسلامي را روشن كند.

برخي از عناصر آهنگ از جمله: آوا، آوا داشتن كلمه، تجانس اصوات و الفاظ و هماهنگي مفهوم مورد نظر با آهنگ متن با شرايط فرهنگي معاصر هنرمند در ارتباط نيست. اين عناصر ويژگي‌هاي مشترك و دائمي هنر هستند. به گونه‌اي كه نبود آنها در يك كار هنري باعث از دست رفتن زيبايي آن خواهد شد، در حاليكه مشخصة يك كار هنري نسبت به تعابير علمي و عادي وجود همين زيبايي است. (۵)

موسيقي در اسلام

هنر موسيقي در جهان امروز از جايگاه ويژه اي برخوردار است و کاربردهاي موسيقي در عرصه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي قابل کتمان نمي باشد. بررسي موضوع موسيقي و حرمت غنا در اسلام موضوعي است که در ساليان اخير با گسترش صنايع صوتي و تصويري از اهميت افزون تري برخوردار گشته است. سلسله مطالب ذيل سعي دارد تا ضمن بررسي معني، مفهوم و مصاديق غنا از منظر فقه اسلامي زواياي مختلف اين موضوع را مورد ارزيابي قرار دهد و به تبيين تفاوت هاي غناي مجاز و غير مجاز بپردازد.

هدف اصلي در نظام آفرينش حيات برپايه كمال و بالندگي است. براين اساس، نقش آفرين هستي در تدارك اين مقصود، بهترين ابزار انتقال را در خدمت بشر قرار داده تا براي دريافت هدايت و سوق او در طريق سعادت، به شايستگي، او را كفايت نمايد. اينجاست كه اهميت قوه سامعه و نيروي شنوائي به عنوان دريچه اي براي دريافت حقايق و پلي ارتباطي بين جهان بيرون و عالم درون، براي بشر روشن مي گرد. از طرفي عمده ترين مراكز اداره زندگي بشر در درون وي، يكي پايگاه تفكر و انديشه يعني «مغز» است كه تدبير زندگي به دست اوست و ديگري«قلب» است كه مركز رشد عواطف و احساسات و معني و پايگاه تبلور عشق و ايمان مي باشد و مجراي ورود به هر دوي اينها از طريق دو حس عظيم باصره و سامعه ممكن و مقدور مي گردد. لذا قصور نسبت به هركدام مسئوليت آور است وبه تعبير قرآن كريم «ان السمع و البصر والفواد كل اولئك كان عنه مسوولا» «همانا گوش و چشم و دل انسان هر يك مورد سؤال قرار مي گيرد».

از ديدگاه روانشناسي قرآني گاه اين مجاري با تعاملات ناشايست رفتاري مسدود مي گردد و گاه عواملي موجب انبساط آن مي شود و به تبع قبض و بسط اين مجاري، انبساط و انقباض در روان انسان ايجاد مي گردد.

فهرست منابع و مآخذ:

۱- قرآن كريم.

۲- سايت اينترنتي WWW.SAFIR1357.BLOGFA.COM

۳- رسالة تأثير موسيقي بر اعصاب، ص ۶٫

۴- كتاب گناهان كبيره (۱-۲)، صفحات ۲۵۹ الي ۲۶۴، شهيد محراب آيت ا… سيد عبدالحسين دستغيب.

۵- موسيقي، سيد صادق علوي، صفحات ۲۷۱ الي ۲۷۴٫

۶- موسيقي در اسلام، مرتضي چيت سازيان، با اندكي تصوف.

۷- اسلام و هنر، دكتر محمود بستاني، ترجمه: حسن صابري.

۸- هنر از ديدگاه اسلام، دكتر يوسف فرضاوي، ترجمه: فرزاد ميرزايي.

فهرست مطالب

فصل اول: مفهوم و مراد از موسيقي

مقدمه     ۲

موسيقي   ۲

موسيقي در اسلام   ۴

فصل دوم: موسيقي و مجالس

تشخيص تناسب موسيقي (يا غنا) با مجالس لهو و لعب       ۱۲

گوش دادن            ۱۲

فصل سوم: تأثيرات موسيقي بر فرد و جامعه

ترانه و طرب در زندگي واقعي مسلمانان           ۱۸

فصل چهارم: دلايل مختلف بر حلال و حرام بودم موسيقي

سرگرمي با آلات موسيقي      ۲۱

حكم اسلام دربارة ترانه و موسيقي       ۲۳

اصل در مباح بودن             ۲۴

دلايل طرفداران تحريم و پاسخ به آنها   ۲۶

ترانه از جهت قواعد و روح اسلام       ۳۳

دلايل طرفداران جواز ترانه   ۴۰

فصل پنجم: احاديث و روايات (مخالفين)

چهل روز با آلات موسيقي     ۴۴

موسيقي علني در آخر الزمان ۴۴

فصل ششم: احاديث و روايات (موافقين)

احاديث ذكر شده     ۴۸

فصل هفتم: تأثيرات موسيقي بر اعصاب و روان

كار اعصاب و تأثير موسيقي بر آن      ۵۲

فصل هشتم: پاره‌اي از نكات مهم

چند سؤال و جواب             ۵۷

فصل نهم: ديدگاه تاريخ به موسيقي

نظر تاريخ در مورد شعر و ترانه        ۵۹

فصل دهم: شرايط و قيودي كه بايد رعايت شوند

عوارضي كه سماع را از دايره مباح به دايره حرام مي‌برد   ۶۶

فصل يازدهم: چرا متأخرين در كار غنا سخت‌گيري مي‌كنند:

۱- تمسك به حكم شديد و بدتر و نه آسان‌تر         ۶۹

۲- عدم آشنايي با احاديث ضعيف و موضوع       ۶۹

۳- افراط و انحراف در ترانه             ۶۹

ديدگاه امام غزالي در اين باره             ۷۱

فصل دوازدهم: سخن آخر

هشدار نسبت به سهل‌انگاري در بيان تحريم        ۷۳

فهرست منابع و مآخذ           ۷۶

قیمت فایل : 5900 تومان

دسته بندی : تاريخ : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ به اشتراک بگذارید :