ارس فایل » پایان نامه تصویرسازی شعر کودک به روش بداهه سازی
هیچ چیز در زیر خورشید زیباتر از بودن در زیر خورشید نیست. (باخ‌من)
ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

قیمت فایل : 5900 تومان

نوع فایل : پایان نامه فرمت فایل : ورد
<span itemprop="name">پایان نامه تصویرسازی شعر کودک به روش بداهه سازی</span>

پایان نامه  تصویرسازی شعر کودک به روش بداهه سازی

 

پیشگفتار

 

علم روانشناختی، همواره، به منظور یافتن راهی برای دستیابی به عالم درون، روشهای متفاوتی را آزموده، و سالهاست که به رابطه ی اسرار آمیز هنر و روانکاوی پی برده است.

عده ی زیادی در تلاش برای به کار گیری اشکال مختلف هنری در زمینه روانکاوی و روانشناسی بوده اند، و در این مسیر به این نتیجه رسیده اند که هنر هر چه خود انگیخته تر باشد، بهتر می تواند عواطف و حالات درونی را نشان دهد، لذا تا کنون روشی مناسب برای این منظور طرح نشده است.

به نظر میرسد آزمون تصویرسازی به روش بداهه بتواند روشی مناسب برای رسیدن به این هدف باشد، بدین منظور، در این پژوهش، کودکان کار به عنوان قشری آسیب دیده مورد بررسی قرار گرفته اند.

رساله حاضر مدیون همکاری اساتید، دوستان وعزیزانی است که مرا در رسیدن به هدف یاری نموده اند.

با قدردانی از زحمات استاد گرامی جناب آقای دکتر سید محمد فدوی که راهنمایی ارزشمندشان در تمامی مراحل این رساله بسیار تأثیر گذار بوده است.

با کمال تشکر از استاد گرامی، جناب آقای خشایار قاضی زاده، استاد مشاور این رساله .

با سپاس فراوان از همکاری مسئولان و کارکنان انجمن حمایت از کودکان کار که از امکانات و داشته های خود دریغ نکردند.

رساله حاضر، حاصل همکاری و مدیون زحمات همسرم بوده و بدون همراهی ایشان، نتیجه ی دیگری در بر داشت.

تشکر فراوان دارم از پسر عزیزم که در امور رایانه ای مرا یاری نمود و از تمامی دوستان و عزیزان که هر کدام به گونه ای مرا در این مسیر همراهی نموده اند.

هنر چيست؟

هنر، از مفاهيمي است كه در زندگي فكري و عملي انسان بسيار حائز اهميت است، و در حيات معنوي او و كيفيت زندگيش نقشي بس مهم و درخور توجه را ايفا مي‌كند. هيچ جامعه‌ي انساني را نمي‌توان يافت كه در آن نشانه‌هايي از پويش‌ها و آفرينش‌هاي هنري وجود نداشته باشد.

هنر از مهمترين خصيصه‌هاي بشري است و اين سخن نيچه گزاف نيست كه: «زندگي بدون هنر امكان ندارد.»

از فلسفه هگل چنين برمي‌آيد كه: «غايت هنر در آن است كه هرگونه احساس خفته، تمايلات و شور و شوق را بيدار كند، به آنها جان بدمد، نهاد آدمي را سرشار كند و همه‌چيز را براي انسان فرهيخته و رشدكرده احساس‌پذير كند. هنر مي‌تواند آنچه را عاطفه‌ي انسان در دروني‌ترين و نهفته ترین زواياي روح دارد تجربه كند و بپروراند، آنچه را در ژرفا و امكانات متعدد و جنبه‌هاي گوناگون نهاد انسان است به جنبش درآورد و برانگيزاند و …»

يكي از اهداف هنر، پالايش نفساني از عقده‌ها و كسب آرامش و حصول نوعي بهداشت رواني است. در تفكر ديني و عرفاني مهمترين هدف هنر براي هنرمند  تقرب به حق است.

هنر، برترين نحوه‌ي انتقال تمايلات راستين روح به آگاهي انسان است، لكن هنر تنها قادر است جلوه‌اي محدود از حقيقت را در هيأت پديده‌ي محسوس تجسم بخشد. واقعيت اين است كه هنر ديگر، آن انتظارات روح را برنمي‌آورد كه پيشينيان و گذشتگان در آن مي‌جستند و آن را تنها در هنر مي‌يافتند. امروزه هنر حقيقت راستين و شادابي خود را از دست داده است. از اين رو، در زمان ما نياز به شناخت حقيقت هنر به مراتب بيش از دوراني است كه هنر نيازهاي مردم را كاملاً ارضا مي‌كرد.

 

کتابشناسی

 

کتاب:

– آرناسن . یوروارد و هاروارد – تاریخ هنر نوین – محمد تقی فرامرزی – چاپ اول – انتشارات زرین و نگاه – تهران ۱۳۶۷

– بهشتی زاده . احمد – اسلام و حقوق کودک – چاپ دوم – دارالتبلیغ اسلامی – قم ۱۳۵۳

– بینایی . سعید – هنر در نظر افلاطون – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران ۱۳۸۳

– تالبوت . مایکل – جهان هولوگرافیک – داریوش مهرجویی – چاپ هفتم – انتشارات هرمس – تهران ۱۳۸۷

– توماس . گلین . وی و آنجل . ام . جی . سیلک – مقدمه ای بر روانشناسی کودکان – عباس مخبر – چاپ اول – انتشارات طرح نو – تهران ۱۳۷۰

– خاتمی . محمود – اشاره ای به زیباشناسی از منظر پدیدارشناسی – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران ۱۳۸۳

– رجب زاده . هاشم – چنین گفت بودا – چاپ سوم – انتشارات اساطیر – تهران ۱۳۷۸

– زرشناس . شهریار – سمبولیسم در آراء اریک فروم – چاپ اول – حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی – تهران ۱۳۷۲

– سینگر . دورتی. جی– ترسی آ . رونسن – ( مقدمه ای بر پیاژه ) کودک چگونه فکر می کند – مصطفی کریمی – چاپ دوم – آموزش – تهران ۱۳۶۰

– شبستری . شیخ محمود – گلشن راز – چاپ اول – انتشارات سیرنگ – تهران ۱۳۶۹

– شیخ الاسلامی . علی – خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران ۱۳۸۳

– صدوقی سها . منوچهر – مقدمه قیصری بر شرح فصوص الحکم ابن عربی – چاپ اول – مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی –  تهران ۱۳۶۳

– عبادیان . محمود – گزیده ی زیباشناسی هگل – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران ۱۳۸۳

– عمید . حسن – فرهنگ فارسی عمید – چاپ اول – مؤسسه انتشارات امیر کبیر – تهران

– فراری . آنااولیوریو – نقاشی کودکان و مفاهیم آن – عبدالرضا صرافان – چاپ ششم – انتشارات دستان – تهران ۱۳۷۶

– فروم . اریک – روانکاوی و ذن بودیسم – نصرا… غفاری – چاپ اول – انتشارات بهجت – تهران ۱۳۶۲

– فروم . اریک – زبان از یاد رفته – ابراهیم امانت – چاپ سوم – مروارید – تهران ۱۳۶۲

– کاندینسکی ( و دیگران ) – معنویت در هنر ( مجموعه مقالات ) – هوشنگ وزیری ( و دیگران ) – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان چاپ و انتشارات – تهران ۱۳۸۱

– گاردنر . هلن – هنر در گذر زمان – محمد تقی فرامرزی – چاپ اول – آگاه – تهران ۱۳۶۵

– لوشر . ماکس – روانشناسی رنگ ها – ویدا ابی زاده – چاپ دهم – درسا – تهران ۱۳۷۵

– مددپور . محمد – حکمت انسی هنر – چاپ اول – سوره مهر – تهران ۱۳۸۴

– مددپور . محمد – حکمت معنوی و ساحت هنر – چاپ اول – حوزه هنری – تهران ۱۳۷۱

– مشکوۀ الدینی . عبدالمحسن – علم هشیاری – چاپ اول – دانشگاه تهران ۱۳۴۴

– معنوی . عزالدین ( و دیگران ) – هنر از دیدگاه روانپزشکی – چهر – تهران ۱۳۶۳

– نایجل . واربرتن – چیستی هنر – مهتاب کلانتری – چاپ اول – نشر نی – تهران ۱۳۸۷

– نلر . جورج . اف – هنر و علم خلاقیت – سید علی اصغر مسدد – چاپ اول – انتشارات دانشگاه شاهد – تهران ۱۳۶۹

– نوربخش . جواد – بایزید بسطامی – چاپ سوم – یلدا قلم – تهران ۱۳۸۵

– نیچه . فریدریش – چنین گفت زردشت – داریوش آشوری – چاپ بیست و هفتم – آگاه – تهران ۱۳۸۶

– یونگ . کارل گوستاو – انسان و سمبولهایش – محمود سلطانیه – چاپ اول – دیبا – تهران ۱۳۷۷

– یونگ . کارل گوستاو – روانشناسی ضمیر ناخودآگاه – محمد علی امیری – چاپ سوم – انتشارات علمی و فرهنگی – تهران ۱۳۸۳

 

مقاله:

 

– احسانی . صغرا – « حقوق بچه های زمین » – روزنامه همشهری – شماره ۴۵۴۷ – ۱۳۸۷

– صفر زاده . مهتاب – « بغض های الیور کوچک » – ویژه نامه روز جهانی مبارزه علیه کار کودک – انجمن حمایت از کودکان کار – خرداد ۱۳۸۶

– فدوی . سید محمد – « بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویرسازی » – طرح تحقیقاتی  پردیس هنرهای زیبا – دانشگاه تهران – ۱۳۸۶

 

فهرست مطالب

 

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول : درآمدی بر بداهه سازی

۱-۱- هنر چیست؟  ۱

۱-۱-۱- هنر در تفکر دینی و عرفانی                 ۳

۱-۱-۲- هنر از منظر فلاسفه و متفکرین              ۹

۱-۲- هنر مند کیست؟    ۱۱

۱-۳- دنیای جدید          ۱۴

۱-۴- خلاقیت ۱۷

۱-۴-۱- نظریه های مختلف آفرینشگری          ۱۹

۱-۴-۲- شرایط آفرینشگری ۲۴

۱-۴-۳- آفرینشگر            ۲۶

۱-۵- خیال     ۲۷

۱-۶- الهام      ۳۶

۱-۶-۱- الهام ماده خام آفرینشگری     ۴۱

۱-۷- ناخودآگاه            ۴۵

۱-۷-۱- رویا      ۵۵

۱-۷-۲- نماد       ۵۹

۱-۷-۳- سمبولیسم            ۶۵

۱-۷-۴- ذن        ۶۹

فصل دوم : بداهه سازی

۲-۱- بداهه سازی چیست؟

۲-۲- بداهه سازی در هنر     ۸۲

۲-۲-۱- سوابق تاریخی بداهه سازی          ۸۷

فصل سوم : نقاشی کودک

۳-۱- فرآیند نقاشی کودک     ۱۱۰

۳-۱-۱- مراحل تکاملی نقاشی کودک         ۱۱۱

۳-۲- مراحل رشد ذهنی کودک           ۱۱۳

۳-۳- نقاشی کودک از نظر روانشناختی            ۱۱۷

فصل چهارم : تصویرسازی کودکان کار

۴-۱- کودکان کار   ‌۱۳۰

۴-۲- مراحل تصویرسازی کودکان کار ۱۳۵

۴-۲-۱- انتخاب رنگ          ۱۳۵

۴-۲-۲- تصویرسازی          ۱۴۵

۴-۳- تصویرسازی کودکان معمولی     ۱۶۱

۴-۴- تطبیق آثار کودکان کار و کودکان معمولی  ۱۶۷

نتیجه گیری          ۱۶۸

فهرست تصاویر

فهرست اعلام

کتابشناسی

گزارش پروژه عملی

تصاویر پروژه عملی

قیمت فایل : 5900 تومان

دسته بندی : تاريخ : ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ به اشتراک بگذارید :